Blog
Veri analizi, veri işleme, büyük veri, yapay zeka ve benzeri konular için kaynak niteliğinde olan yazılar

Sosya Medya Yönetimi ve İş Hayatındaki Yeri

Sosyal Medya Yönetimi Nedir?

Sosyal medya yönetimi, içerik oluşturma, yayınlama, yapılan yayınlardaki ve içeriklerdeki etkileşimi ve yorumları izleme, müşteri veya topluluğun bilinirliğini, görünürlüğünü veya marka değerini büyütme ve elde edilen sonuçları raporlama ve analiz etme sürecidir.

Şirketin hedeflerine bağlı olarak bu süreç, Facebook'tan YouTube'a kadar birçok sosyal medya platformunu kapsayabilir. Bir işletmenin kullandığı sosyal medya kanal sayısı ne olursa olsun, sosyal medya yönetimi şirketin pazarlama stratejisinin ayrılmaz bir parçasıdır ve ölçülebilir bir yatırım getirisi (ROI – Return on Investment) sağlayabilir.

Sosyal Medya
Image by Tracy Le Blanc

Sosyal medya yöneticisi kimdir?

Sosyal medya yöneticisi, içerik oluşturan ve planlayan, takipçilerle etkileşime geçen, sosyal medya trendlerini izleyen ve hesap performansı hakkında rapor veren bir pazarlamacıdır. Sosyal medya yönetiminde başarılı olmak için aşağıdaki becerilere sahip olmak gerekir.

İletişim

Bir sosyal medya yöneticisi olarak, bir şirket veya tanınmış kişi adına mesajlaşma yapmaktan ve genel ve özel katılıma yanıt vermekten siz sorumlusunuz. Bu, hem görsel hem de yazılı olarak net bir şekilde nasıl iletişim kuracağınızı bilmeniz gerektiği anlamına gelir.

Yaratıcılık

Ne tür sosyal medya hesapları çalıştırırsanız çalıştırın, sürekli olarak bilgi paylaşmanın yeni ve ilgi çekici yollarını düşünmeniz gerekir. Sosyal medya yöneticileri için yaratıcılık duygusu ve yeni taktikler denemeye istekli olmak çok önemlidir.

İş birliği

Sosyal medya yöneticileri nadiren yalnız çalışır. Tasarım ve pazarlama ekibiyle nasıl iş birliği yapılacağını anlamak, sosyal medyada daha fazlasını yapmanıza yardımcı olabilir.

Organizasyon

İçerik oluşturmadan veri analizine kadar, sosyal medya yönetiminin bir çok dinamik parçası vardır. Verimli çalışabilmeniz ve gereksiz hatalardan kaçınabilmeniz için organize olmak ve güvenilir iş akışları oluşturmak önemlidir.

Başlarken

Sosyal medyadan en iyi şekilde yararlanmak için bir plana ihtiyacınız vardır. Spontane oluşumlar nadiren başarı sağlayabilir fakat önemli olan gidilen yolun daha garantili ve denenmiş sistemler üzerinde planlanmasıdır.

Hedefin kendisi sosyal medya stratejinizdir - büyük resim, hedef kitleniz, beklentileriniz… Hedefler, sosyal medya taktikleriniz, bu hedefe ulaşmak için gerekli araçlardır.

1. Firmanın Sosyal Medya denetimi yapılır

Şirket zaten sosyal medya kullanıyorsa, markanın profilleri ve performansı denetlenerek başlanır.

İzlenecek basit bir iş akışı:

  • Şirketin sahip olduğu tüm sosyal medya hesaplarının listesi yapılır, isimler, görünen adlar, markalama tüm sosyal medya kanallarında tutarlı bir şekilde oluşturulmuş mu kontrol edilir. Duruma göre, kafa karışıklığını azaltmak ve işletmenin bulunmasını kolaylaştırmak için bu bilgilerin tüm kanallarda ortak bir yapıya sahip olması için düzenlemeler yapılır.
  • Her sosyal medya profilinin performansını analiz edebilmek için sosyal medya raporları hazırlanır. Kitle büyümesi, hesap erişimi ve etkileşim oranları incelenir. Bu sosyal medya metrikleri zamanla gelişiyor mu, yoksa sosyal medyada belirli içerik türlerini yayınladığınızda ani mi yükseliyor? Kalıplar aranır ve en iyi performans gösteren içerik tipleri belirlenir.
  • Elde edilen sosyal medya sonuçları markanızın geçmiş performansı, sektör karşılaştırmaları veya rakiplerinizle karşılaştırılır. Güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler (SWOT- Strength (Güçlü Yönler), Weakness (Zayıf Yönler), Opportunity (Fırsatlar), Threat (Tehditler), SWOT analizi hakkında daha detaylı bilgi almak için: https://www.startupnedir.com/swot-analizi-nedir/) analizi yapılır. Sosyal medya planlamanız bu analizler doğrultusunda güncellenir.

2. SMART hedefler belirlenir

Her sosyal medya planı, üzerinde çalışılacak en az bir hedefle başlamalıdır; ve bu hedef belirsiz, ulaşılamaz veya açık uçlu olmayan bir hedef olmalıdır.

SMART Hedefler:

Özel Hedefler (Specific)

Marka pazarda yeniyse, asıl hedef "daha fazla müşterinin bizi tanımasını sağlamak" olabilir. Bu genel ifade, sosyal ağlarınız için “[belirli sayıda] takipçi kazanmak” veya “[belirli sayıda] marka görünür tasarımı oluşturmak” gibi daha kesin bir hedefe dönüştürülür.

Ölçülebilir Hedefler (Measurable)

İlerlemeler dikkatle ölçülür, hedeflere ulaşılıp ulaşılmadığı tespit edilir. Etkileşim sayıları, geri dönüşümler, takip sayıları vb. değerler ölçülerek ilerleme takip edilir.

Başarılabilir Hedefler (Achievable)

Elbette büyük düşünülebilir, ancak imkansız bir hedef belirlemek markaya fayda sağlamayacaktır. Kısa bir sürede 10 milyon yeni takipçi kazanmayı hedeflemek yerine, iyi çalışarak elde edilebilecek gerçekçi hedefler seçilmelidir.

İlgili Hedefler (Relevant)

Uzun ve küçük hedefler yerine, markanın başarısı için en önemli ve ilgili hedefler belirlenmelidir.

Zamanlı (Timely)

Her hedefin bir son teslim tarihi olmalıdır, yoksa sonsuza kadar üzerinde çalışılabilir. Kaynakları uygulayabilmeniz ve ilerlemeyi etkili bir şekilde ölçebilmeniz için sosyal medya hedeflerinize son tarihler vermelisiniz.

3. KPI'lar oluşturulur ve izlenir

SMART sosyal medya hedefleri belirlendikten sonra,  Temel Performans göstergelerini (KPI'lar) oluşturmak ve takip etmek çok daha kolaydır.

Örneğin, önümüzdeki çeyrekte 5.000 yeni takipçi kazanma hedefi belirlediyseniz, hedef kitlenizi her ay istikrarlı bir şekilde büyüttüğünüzden emin olun. Markanın sosyal medya profillerine doğrudan giriş yaparak veya her platform için hesap büyümesini aynı anda izlemek için sosyal medya araçlarını kullanarak takipçi sayısını kontrol edin.

4. Kitle araştırması yapın

Markanın hedef kitlesini tanımak, etkili bir şekilde pazarlama yapmak için çok önemlidir. Sonuçta, sosyal medya yönetimindeki hedefimiz hedef kitlenizle etkileşim kurmanıza yardımcı olmaktır.

Potansiyel müşterileri daha iyi anlamak için şu yöntemlerden yararlanılabilir:

  • Mevcut müşterileri araştırın. Müşterilerin markayla ilgili neyi beğendiğini veya ürünlerin hangi sorunları çözdüğünü öğrenmek için onlara e-posta, anket, telefon görüşmesi, video konferans veya hatta yüz yüze görüşme yoluyla doğrudan sorular sorulabilir.
  • Mevcut takipçileri inceleyin. Takipçilerin yaşı, cinsiyeti, konumu ve ilgi alanları hakkında bilgi edinmek için markanın sosyal medya profillerindeki hedef kitle istatistiklerini kontrol edin. Farklı sosyal medya hesaplarına bakın ve kitlenin markayla nasıl etkileşime girdiğini inceleyin.
  • Alıcı kişilikleri oluşturun. Kitle araştırmanızı, markanın ideal müşterisini özetleyen bir veya daha fazla alıcı kişiyle derleyin.

5. Sosyal medya platformlarının seçimi

Başarılı bir markanın her sosyal medya kanalında olması gerektiğini düşünmek aslında doğru bir yol değildir. Mümkün olan her platformda profil oluşturmaya başlamadan önce hangi kanalların marka için en fazla değeri sunabileceğini araştırın.

İlk olarak, marka için ideal müşteriyi hangi platformun çekme eğiliminde olduğunu görmek için genel demografik verileri inceleyin. Örneğin, ideal alıcılar 18 ila 24 yaşındaysa Snapchat veya Instagram'a odaklanmak gerekebilir.

Ardından, bazı temel rakip araştırmaları yapın. En yakın rakiplerin hangi platformları benimsediğini ve hangi kanalların en iyi sonuçları sunduğunu öğrenin.